diumenge, 4 de desembre del 2016

espinacs a la catalana

Espinacs a la catalana


M'encanten els espinacs.
És la verdura que més m'agrada.
Tothom diu que tenen molt de ferro, oi?...per allò del "Popeye" i tal. Però la veritat es que no en tenen tant de ferro. Les escopinyes tenen tres vegades més ferro que els espinacs.
Però ara no perdeu les ganes de menjar espinacs....eh?....que són molt saludables.
De petit veia a la meva mare que sempre li feia truites d'espinacs al pare.
I recordo aquell dia en que, veient les ganes amb les que s'ho menjava el meu pare, ho vaig voler provar.
Quan vaig tastar el gust que tenen els espinacs vaig quedar enamorat.
Des de aquell dia, la meva mare va començar a fer-me truites d'espinacs també a mi.
Avui us porto una de les receptes més representatives de la cuina catalana.
Si busqueu per llibres de cuina, trobareu que nomes porta espinacs, pinyons i panses.
Aquest és la recepta núm. 510 del Corpus del Patrimoni Culinari CatalàEspinacs a la catalana o Espinacs amb panses i pinyons.
Però també és força que habitual afegir-li una mica de crema de llet i formatge gratinat que li van molt bé.
Òbviament, si la feu amb espinacs frescos de temporada (a l'hivern)....us quedarà mil vegades millor de sabor que amb espinacs congelats.
Com veureu, en aquest cas he fet la recepta amb panses moscatell,  però jo us recomano les de Corinto, que són més petites, sense pinyol i no tan dolces com les Sultanes.
Aquesta recepta ja l'havia publicada anteriorment, però he actualitzat les fotos i l'elaboració.
Aquesta recepta és per a 2 persones.
Espero que us agradi.


INGREDIENTS
2 manats d'espinacs frescos (un per persona)
2 dents d'all
20gr. panses remullades
20gr. pinyons
oli d'oliva
pebre
sal

VARIANTS
- Es poden bullir els espinacs abans de posar-los a la paella, ben escorreguts.
- Es poden fregir o torrar els pinyons
- Hi podeu afegir una mica d'all laminat
- Es pot incorporar una mica de ceba
- S'hi poden posar tires de cansalada o pernil

ELABORACIÓ
Ja us he comentat altres vegades que els espinacs contenen molta sorra i s'han de rentar molt bé.
Tallem la part interior de l'arrel que no farem servir.
Ara submergiu els espinacs, separant fulla per fulla, dins d'un recipient ple d'aigua freda. Jo ho faig a la mateixa pica de la cuina.
Doneu unes voltes a les fulles.
Retireu les fulles i esbandiu la pica. Veureu les restes de sorra que queden.
Aquesta operació l'heu de fer dues o tres vegades, fins que pràcticament no quedi sorra.
Aquest plat es pot fer saltant directament l'espinac, però a mi m'agrada bullir-lo prèviament.
Poseu una olla amb aigua i sal a bullir. Quan arrenqui el bull...poseu-hi tots els espinacs.
Veureu com de seguida perden volum i es queden en no res. Deixeu-los bullir uns 10 minuts.
Ara els hem d'escórrer bé i extreure'n el màxim d'aigua. Aixafeu-los amb una forquilla si cal.
Poseu un bon raig d'oli en una paella i daureu l'all laminat.
Compte que de seguida agafa color. Reserveu-los pe evitar que es cremin més.
En el mateix oli daurem també els pinyons.
En qüestió de segons canviaran de color i compte que també es cremen molt ràpidament.
En aquest punt, hi afegim els espinacs ben escorreguts. Compte que pot esquitxar !!!....perill de cremades.
 Com us comentava, les panses ideals són les de Corinto....però jo només tenia moscatell avui.
Barregeu-ho tot bé...i hi incorporeu les panses i l'all que havíem reservat.
  Ho salem tot plegat.
Ho remenem uns instants per saltar tot el conjunt....i ja ho podrem servir.
Emplatem. Acompanyeu el plat d'un bon vi negre...o d'un porró.
 Bon profit !!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada